Sevgili Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü öğrencileri,
Bu kılavuz “Kırıkkale Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği” temel alınarak, öğrencilerin sıkça sorduğu sorulara yanıt verebilmek amacıyla oluşturulmuştur. Kılavuzda aşağıda yer alan konular sırasıyla ele alınmış, sıklıkla sorulan sorular yanıtlanmaya çalışılmıştır:
1. Hazırlık Sınıfı
2. Ortak Zorunlu Derslerden Muafiyet
3. Yan Dal Programı
4. Çift Anadal Programı
5. Yatay Geçişler
6. Dikey Geçişler
7. Kayıt Dondurma
8. Kayıt Silme ya da Sildirme
9. Dersler Hakkında Temel Bilgiler
10. Ders Kaydı ve Ders Tekrarı ve Üstten Ders Alma Nasıl Olur?
11. Zorunlu ve Seçmeli Ders Farkı Nedir? Ön Koşullu Ders Nedir?
12. Ders Muafiyeti Nasıl ve Hangi Durumlarda Yapılır? Derslere Devam Durumu Nasıl Olur?
13. Derslere Devam Durumu Nasıl Olur? Ne kadar devam etmeliyiz?
14. Sınavların Şekline ve Yapılışına Dair Önemli Bilgiler Nelerdir?
15. Sınavlara Girme Şartları Nelerdir?
16. Sınavlara Giriş Hakkı Nasıl Olur? Sınav Programı Nasıl yapılır?
17. Sınavlarım Nasıl Değerlendirilir? Notlandırma Nasıl Olur?
18. Sınavlarda Kopya İşlemleri Nelerdir?
19. Erasmus+ Hareketliliğine Kimler Katılabilir?
20. Hangi Üniversitelerle Erasmus+ İkili Anlaşmamız Mevcut?
21. Erasmus+ Hareketliliğinde Süre Sınırı Var Mı?
22. Erasmus+ Hareketliliğinde Zorunlu Ders Yükü Nedir?
23. Erasmus+ Staj Hareketliliğine Nasıl Katılabilirim? Şartlar Nelerdir?
24. Erasmus+ Başvuru Süreci Nedir ve Değerlendirilmesi Nasıl Yapılıyor?
Soru 1 – Hazırlık geçme nasıl olur? Hazırlık sınıfından nasıl muaf olabilirim?
Bölümümüzün hazırlık sınıfında okuyup okumayacağınız, Yabancı Diller Yüksek Okulu tarafından yapılacak, Yabancı Dil Yeterlik Sınavı’nda belli olur. Bu sınav genellikle güz dönemi başında ya da dönem başlamadan kısa bir süre önce yapılır. YDYO’nun internet sitesinde yeri, tarihi ve saati ilan edilir.
Bu sınavdan başarılı olanlara ek olarak; YÖK tarafından kabul edilen merkezi yabancı dil sınavları (YDS) ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından, ilgili yönergede belirtilen yeterli puanı alanlar (örneğin YDS sınavından 70 puan) birim yönetim kurulu kararıyla, doğrudan lisans öğrenimlerine başlarlar.
Öğrencinin yabancı dil hazırlık sınıfını en fazla iki yılda başarıyla tamamlanması zorunludur.
Soru 2 – Temel Bilgi Teknolojileri ve Kullanımı Gibi Ortak Zorunlu Derslerden Muaf Olabilir Miyim?
Üniversiteye ilk defa kayıt yaptıran öğrencilerin, bilgisayar ve ortak zorunlu yabancı dil dersleri muafiyet sınavları; Senatonun belirleyeceği usul ve esaslar dâhilinde, Üniversite Yönetim Kurulunun tespit ettiği tarihlerde yapılır. Bu sınavlar sonucunda; temel bilgi teknolojileri ve kullanımı veya eşdeğeri bir bilgisayar dersinden ve ortak zorunlu yabancı dil dersinden muaf olan öğrenciler belirlenerek ilan edilir.
Soru 3 – Yan Dal Programı nasıl olur? Nasıl Başvurabilirim?
Gerekli şartları taşımaları kaydıyla, herhangi bir programa kayıtlı iken talepte bulunan öğrencilere, kendi lisans programlarına ek olarak, bir yan dal programına ait sınırlı sayıda dersi takip etmelerine yönelik izin verilebilir. Her yıl dönem başlamadan, Yan Dal başvuruları üniversitemizin Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı internet sitesinde bir takvim ile duyurulmaktadır. Başvurmayı düşünen öğrencilerin https://oidb.kku.edu.tr/Idari sitesini takip etmeleri gerekmektedir.
Gerekli şartlar şu şekilde sıralanmaktadır:
Yan Dal Programına; Anadal lisans programının en erken üçüncü, en geç altıncı yarıyılının başında başvurulabilir. Üniversiteye yatay geçiş yolu ile yerleşen öğrencilerin, önceki yükseköğretim kurumunda geçirdikleri süreler de hesaba katılır.
Yan Dal Programına, başvurduğu yarıyıla kadar, lisans müfredat programında yer alan tüm kredili dersleri başarıyla tamamlamış olan öğrenciler başvurabilir.
Yan Dal başvurusu sırasında, öğrencinin, Anadal Programındaki genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 70 olması gerekir.
DGS ile bir lisans programına kayıt yaptırmış öğrenciler, sınavsız ikinci üniversite kapsamında kayıtlı öğrenciler, her türlü lisans tamamlama programı kapsamında öğrenimlerine devam eden öğrenciler ve uluslararası öğrenci statüsünde yerleşen (YÖS ile) öğrenciler, Yan Dal Programlarına başvuramazlar.
Aynı anda birden fazla Yan Dal Programına kayıt yapılamaz. Ancak, farklı dönemlerde başvurmak kaydıyla, aynı anda ÇAP ile Yan Dal Programına kayıt yapılabilir.
Öğrenci, eş zamanlı olarak birden fazla; yatay geçiş, ÇAP veya Yan Dal Programına yerleştirilemez. Tercih sırasına göre sadece birisine yerleştirme yapılır. Yan Dal başvurusu yapan öğrenciler Çift Ana Dal başvurusu yapamazlar.
Soru 4 – Çift Anadal (ÇAP) Programı nasıl olur? Nasıl Başvurabilirim?
Gerekli şartları taşımaları kaydıyla, herhangi bir programa kayıtlı iken talepte bulunan öğrencilere, kendi lisans programlarına ek olarak, bir çift anadal programına kaydolmalarına yönelik izin verilebilir. Her yıl dönem başlamadan, Çift Anadal başvuruları üniversitemizin Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı internet sitesinde bir takvim ile duyurulmaktadır. Başvurmayı düşünen öğrencilerin https://oidb.kku.edu.tr/Idari sitesini takip etmeleri gerekmektedir.
Gerekli şartlar şu şekilde sıralanmaktadır:
Çift Anadal diploma programına; Anadal diploma programının en erken üçüncü yarıyılının başında, en geç ise dört yıllık programlarda beşinci yarıyılın, beş yıllık programlarda yedinci yarıyılın, altı yıllık programlarda ise dokuzuncu yarıyılın başında başvurulabilir.
ÇAP’a kayıtlı öğrenciler, kayıtlı oldukları ÇAP için de 240 AKTS’leri ayrıca sağlamak zorundadırlar.
ÇAP’a, başvurduğu yarıyıla kadar, Anadal müfredat programında yer alan tüm kredili dersleri başarıyla tamamlamış olan öğrenciler başvurabilir.
Normal öğretim programları öğrencileri normal öğretim programlarına, ikinci öğretim programları öğrencileri ise ikinci öğretim programlarına çift ana dal için başvurabilirler. Ana dal diploma programının ilgili sınıfında genel not ortalaması en az 100 üzerinden 75 olan ve başarı sıralaması itibarıyla en üst %20’sinde bulunan öğrencilerin almış oldukları ana dal yerleştirme puanı, başvurulan ÇAP’ın ilgili yıldaki taban puanından en fazla yüzde beş düşük olabilir.
Başarı sıralaması şartı aranan programlarda çift ana dal yapmak isteyen öğrencinin, kayıt olduğu yıldaki ilgili programın YÖK tarafından belirlenen başarı sıralaması şartını da sağlamış olması gerekir.
ÇAP öğrencileri, takip ettikleri ikinci programın da gerektirdiği AKTS ve ulusal kredi yeterliliklerini yerine getirmek zorundadırlar. İlgili birim yönetim kurulu kararıyla; kayıtlı oldukları ana dal programı ile takip ettikleri ÇAP’ın, alan dersleri hariç, sadece aynı içerik ve AKTS kredisine sahip olan ortak derslerinden muaf tutulabilirler. Muaf olunan ortak derslerin toplam AKTS kredi miktarı, başarılması gereken toplam ÇAP, AKTS kredi miktarından düşürülür.
ÇAP’ı başarıyla tamamlayanlara, devam ettikleri birinci ana dal diploma programından mezun olmaları halinde, ikinci bir ön lisans veya lisans diploması verilir. Çift Anadal başvurusu yapan öğrenciler Yan Dal başvurusu yapamazlar.
Soru 5 – Yatay Geçiş nasıl yapılır?
Üniversitemizden başka bir üniversiteye yatay geçiş programıyla geçiş yapmak isteyen öğrenciler, başvurdukları üniversitenin yönergelerini izlemek zorundadırlar. Yatay geçiş başvuruları konusunda bölümümüz yalnızca gerekli belgelerin düzenlenmesinde öğrenciye yardımcı olabilir.
Genel olarak 2 çeşit yatay geçiş programı bulunmaktadır bunlar: Merkezi Yerleştirme (diğer adı Ek madde 1) ya da Kurumlararası Yatay Geçiş (diğer adı Başarı Esaslı).
Başarı esaslı yatay geçiş başvurularında; başvuruda bulunan öğrencinin ilgili yılda almış olduğu yerleştirme puanı, başvurduğu bölüm/ana bilim dalı/programın ilgili yıldaki taban puanından en fazla yüzde beş (%5) düşük olabilir. Başvuran öğrencinin alttan hiçbir dersinin kalmamış olması gerekmektedir.
Merkezi yerleştirme puanı ile yatay geçiş başvurularında; başvuruda bulunan öğrencinin ilgili yılda almış olduğu yerleştirme puanı, başvurduğu bölüm/anabilim dalı/programın ilgili yıldaki taban puanına eşit ya da yüksek olmalıdır.
Soru 6 – Dikey Geçiş nasıl yapılır?
Bölümümüz 4 yıllık bir fakülte bölümü olduğu için başka bir bölüme dikey geçiş yapılmamaktadır. Yalnızca 2 yıllık çeviri ile ilgili ön lisans bölümlerinden bölümümüze geçiş yapılabilmektedir.
Ön lisans programlarından mezun olanlar, YÖK kararıyla, ÖSYM tarafından yapılan DGS ile lisans programlarına yerleştirilirler.
Soru 7 – Kayıt Dondurma nasıl yapılır? Belirli bir ön koşulu var mı?
Kayıt dondurma ile ilgili talepler, ders ekle-bırak döneminin sonuna kadar yapılabilir. Öğrenciler, belgeleyecekleri haklı ve geçerli mazeretleri veya öğrenim ve eğitimlerine katkıda bulunacak yurt dışı burs, staj ve araştırma imkânlarının doğması halinde, birim yönetim kurulu kararı ile en çok dört kez olmak üzere, toplam iki yıla kadar kayıt dondurarak izinli sayılabilirler. Sağlık sorunları nedeniyle kayıt dondurma işlemlerinde belirtilen sürenin uzaması durumunda, belgelendirilmiş haklı ve geçerli nedenler olmak kaydıyla, birim yönetim kurulunun teklifi ve Senato kararıyla bu sınır uygulanmayabilir.
Sağlık, doğal afetler gibi önceden öngörülemeyen mazeretlerin olması halinde; belgelendirmek koşuluyla, ilgili birim yönetim kurulu kararıyla, dönem içerisinde de kayıt dondurulabilir. Askerlik sebebiyle kayıt dondurmak isteyen öğrencinin, terhis olacağı yıla kadar kaydı dondurulur.
Soru 8 – Kayıt sildirme nasıl yapılır?
Azami süreler içinde katkı payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilmez. Ancak Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı ile dört yıl üst üste, katkı payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilebilir.
Birim yönetim kurulu kararıyla kayıt silme ve ilişik kesme nedenleri şunlardır:
a) Yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olmak.
b) Kaydının silinmesini yazılı olarak istemiş olmak.
c) Kayıt sırasında verilen belgelerde noksanlık veya tahrifat bulunmak.
ç) Kanunun 44 üncü maddesi gereği verilen ek sınav hakları sonunda gerekli başarıyı sağlayamamak.
Kaydı silinen öğrencilere, dilekçe ile başvurmaları halinde, durumlarını gösterir bir belge verilir. Kayıt döneminde teslim ettikleri belgelerin birer nüshası elektronik olarak muhafaza edilir ve öğrencilere sadece lise diploması geri verilir.
Kaydını kendi isteğiyle sildiren öğrencilerin kaydı yenilenmez.
Yatay geçiş yoluyla ayrılan öğrencinin dosyası, ilgili yükseköğretim kurumuna gönderilir. Belgelerin birer nüshası, elektronik ortamda ilgili öğrencinin dosyasında muhafaza edilir.
Soru 9 – Derslerle ilgili temel bilgiler nelerdir?
Dersler ile ilgili esaslar
Dört yıllık lisans programları için en az 240 ve bölümümüzün öğretim müfredatında yer alan derslerin alınmış ve başarılmış olması zorunludur. Her dersin AKTS’si, tamsayı olarak ifade edilir. Başarı değerlendirmesinde AKTS esas alınır.
Batı Dilleri ve Edebiyatları bölüm kurulumuz tarafından; eğitim-öğretim süresince, yarıyıllara/yıllara göre açılacak dersler belirlenir ve öğretim müfredatı oluşturulur. Eğitim-öğretim süresince alınması gereken en az AKTS miktarının, toplam yarıyıl/yıl sayısına bölünmesiyle elde edilen ortalama ders yükü; yarıyıl için 30 AKTS, yıl için 60 AKTS olarak önerilir.
Öğrenci, müfredatta yer alan dersi, öncelikle kendi bölümünden almak zorundadır. Devam zorunluluğu olan derslerin programda çakışması halinde, bu dersler eş zamanlı olarak aynı bölümden alınamaz.
Daha önce alınmış, devam zorunluluğu yerine getirilmiş fakat başarısız olunmuş derslerin programda çakışması halinde, bu dersler ilgili bölümden eş zamanlı olarak alınır.
Dersin programda çakışması gibi zorunlu hallerde, öğrenci, aynı kod ve ad ile açılan dersi sırasıyla; kendi bölümünün diğer programından (normal, ikinci öğretim), biriminin başka bir bölümünden ya da başka bir birimden alabilir. Bunun için; danışmanının onayı, bölüm kurulunun önerisi ve birim kurulunun kararı şarttır.
Soru 10 – Ders Kaydı ve Ders Tekrarı ve Üstten Ders Alma Nasıl Olur?
Ders kayıt ve ders tekrarı
Öğrenciler; her yarıyıl en az 15 AKTS’lik ders almak zorundadırlar. Önceki dönemlere ait genel not ortalaması 2.00’ın altında olan öğrenciler her yarıyıl en fazla 35 AKTS, 2.00 ve üzerinde olan öğrenciler ise her yarıyıl en fazla 45 AKTS’lik ders alabilirler. Öğretime yeni başlayan birinci sınıf öğrencilerine bu sınırlar uygulanmaz.
Önceki dönemlere ait genel not ortalaması 2.00 ve üzerinde olan mezun olma durumundaki öğrenciler için; en az ders alma sınırı uygulanmaz ve her yarıyıl en fazla 55 AKTS’lik ders alabilirler
Hazırlık sınıfını okuyan ve birinci yarıyılın sonunda başarılı olarak muaf olan öğrenciler; ikinci yarıyıl, lisans öğrencisi olarak ders kaydı yapabilirler. Bu durumdaki öğrenciler, AKTS’ye ilişkin sınırlamalar saklı kalmak kaydıyla, birinci yarıyıl derslerinden açılmış olanlara ilave olarak ön koşullu dersler hariç olmak üzere, ikinci yarıyıl derslerini de alabilirler.
İlgili birim yönetim kurulunca mazereti kabul edilenler hariç, öğrenci; her yarıyıl/yıl, akademik takvimde ilan edilen tarihlerde, ders kaydını, zamanında şahsen yapmak ve danışmanına onaylatarak kesinleştirmek zorundadır.
Önceki yarıyıldan veya yıllardan ders tekrarlamak veya daha önce almadığı dersi almak durumunda kalan öğrenciler, öncelikle bu derslere, kendi bölümlerinde kayıt yaptırmak zorundadırlar.
Öğrenciler, ders kayıtlarındaki ders ekleme, ders çıkarma ve dersten çekilme işlemlerini, akademik takvimde ilan edilen ders ekle-bırak döneminde yapmak zorundadırlar.
Devam zorunluluğu dikkate alınmak şartıyla, mazereti birim yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenciler; ders kayıtlarını, birim yönetim kurulu tarafından belirtilen tarihe kadar yapmak zorundadırlar.
Ders kayıtlarının sorumluluğu öğrenciye aittir. Danışmanın ders onaylamalarını takiben; öğrenci, seçilen derslerin doğruluğunu kendisi takip etmekle sorumludur.
Öğrenciler, süresi içinde ve usulüne uygun olarak kaydolmadıkları derse devam edemezler ve bu dersin sınavlarına giremezler.
Ders kaydı yaptırmayan öğrencilere, o dönem içinde herhangi bir öğrenci belgesi verilmez ve bu öğrenciler, kayıtlı öğrencilerin yararlandığı haklardan faydalanamazlar. Bu arada geçen süre Kanunda belirtilen azami öğrenim süresinden sayılır.
Üstten Ders Alma
Sınıf geçme sistemi uygulayan birimler ile meslek yüksekokulu öğrencileri hariç, şartları sağlayan öğrenciler; üçüncü yarıyıldan itibaren, ön koşullu olan dersler dışında; danışmanının onayı, bölüm kurulunun önerisi ve birim kurulunun kararı ile üst yarıyıldan/yıldan ders alabilirler. Alt yarıyıldan/yıldan dersi olmayan öğrencilerden; genel not ortalamaları en az 2.50 olanlar en fazla iki ders, genel not ortalamaları en az 3.00 ve üstü olanlar ise en fazla üç ders alabilirler.
Soru 11 – Zorunlu ve Seçmeli Ders Farkı Nedir? Ön Koşullu Ders Nedir?
Zorunlu, ortak zorunlu, kurul/komite ve seçmeli dersler
Müfredatta yer alan dersler; bölüm kurulunun önerisi ve birim kurulunun kararıyla, zorunlu ve seçmeli dersler olarak sınıflandırılırlar.
Zorunlu dersler; öğrencinin almak ve başarmak zorunda olduğu derslerdir. Başarısızlık halinde; zorunlu dersin tekrar alınarak başarılmış olması şarttır.
Ortak zorunlu dersler; Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendine göre verilen Türk Dili, yabancı dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Temel bilgi teknolojileri kullanımı dersleridir.
Seçmeli dersler; öğrencinin zorunlu dersler dışında, alan içinden veya alan dışından isteği doğrultusunda aldığı derslerdir. Öğrenci; seçmeli dersi, kayıtlı olduğu birimdeki seçmeli ders adı ile açılmış derslerden seçebileceği gibi danışmanının onayı ve bölüm kurulu kararıyla, başka birimlerin zorunlu ve seçmeli dersleri arasından da seçebilir.
Başarısız olunan seçmeli dersin yerine, muadili başka bir seçmeli ders alınabilir. Bu durumda; başarısız olunan seçmeli ders öğrencilik süresince not çizelgesinde yer almaya devam eder ve ortalamaya katılır. Ancak yerine alınan seçmeli dersten başarılı olunduğunda; öğrencinin başvurusuyla, en fazla üç ders, not çizelgesinden silinir ve ortalamaya katılmaz.
Öğretim elemanı sayısının yeterli olmadığı durumlarda, aynı ad, kod ve içeriğe sahip dersler, birim kurullarının kararı ve Senatonun onayıyla birleştirilerek bir bölümde yürütülebilir.
Ön koşullu dersler
Bir derse kayıt hakkını kazanabilmek için, alt yarıyıl/yıllarda yer alan bir veya birden fazla dersin başarılmış olması koşulu aranabilir.
Soru 12 – Ders Muafiyeti Nasıl ve Hangi Durumlarda Yapılır? Derslere Devam Durumu Nasıl Olur?
Ders muafiyeti
Öğrenci; daha önce aldığı ancak bir diplomaya sayılmamış olan veya kayıt sildirdiği yükseköğretim kurumlarında almış olduğu ve en az CC seviyesinde başardığı derslerden muaf olmak için, eğitim-öğretimin başlamasından veya kayıt yaptırdığı tarihten itibaren beş işgünü içinde başkanlığa başvuruda bulunur. Başvuru; bölüm kurulu tarafından, yönergeye göre bir defaya mahsus olmak üzere değerlendirilir ve birim kurulunda karara bağlanır. Bu kararda; öğrencinin, intibakının yapıldığı ve öğrenim göreceği yarıyılı/yılı belirtilir.
Soru 13 – Derslere Devam Durumu Nasıl Olur? Ne kadar devam etmeliyiz?
Devam durumu
Öğrenciler; teorik derslere en az %70, uygulamalı derslere en az %80 oranında devam etmek zorundadır. Örneğin haftalık 2 saat olan bir teorik derse 14 haftalık dönemde toplam 4 hafta (8 saat) devamsızlık hakkı bulunmaktadır. Bu dersten 5. Hafta devamsızlık yapıldığı taktirde dersten devamsızlıktan kalınmaktadır.
Devam durumu öğretim elemanları tarafından derslerde yapılacak ve kayıt altına alınacak yoklamalarla belirlenir.
Devamsızlıkların hesaplanmasında, ders veya uygulamanın o yarıyıl/yıldaki toplam saati esas alınır. Tatillere denk gelen ders saatleri bu toplama katılmaz.
Sportif, kültürel veya bilimsel faaliyetler gibi alanlarda; Rektörlük ile birimler tarafından görevlendirilen öğrencilerin görevli oldukları süre, zorunlu devam süresinin %50’sini aşmamak üzere devamsızlıktan sayılmaz. Türkiye’yi sportif, kültürel veya bilimsel faaliyetler gibi alanlarda uluslararası düzeyde temsil eden öğrenciler için durumlarını belgelemeleri kaydıyla devam koşulu aranmaz. Bu tür faaliyetlerde görevlendirilen öğrencilerin sınav hakları saklıdır. Bunların dışındaki tüm mazeretler veya raporlu olunan süre devamsızlık süresi içindedir.
Devam koşulu yerine getirilen teorik dersler için, başarısız olunması halinde, yeniden devam şartı aranmaz ancak uygulamalı dersler ve sınıf geçme sistemi olan birimler için bölüm kurulunun önerisi ve birim kurulunun kararı ile devam şartı aranabilir.
Derse devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrencilerin devamsızlık durumu, derslerin bitiminde öğretim elemanı tarafından ÖBS’ye işlenir.
Soru 14 – Sınavların Şekline ve Yapılışına Dair Önemli Bilgiler Nelerdir?
Sınavlar yazılı olarak yapılır. Ancak dersin özelliği nedeniyle ilgili birim yönetim kurulu; sınavın sözlü, hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı, proje değerlendirme ve/veya sunum şeklinde yapılmasına karar verebilir. Yazılı sınav haricinde bir yöntemle sınavın yapılmasına ilişkin karar, yarıyılın başında öğrencilere ilan edilir.
Ek sınavlar hariç, aynı sınıfın derslerinden; bir günde en çok iki dersin sınavı yapılabilir. Ancak birim yönetim kurulları, bu sayıda değişiklik yapma yetkisine sahiptirler.
Öğrenciler, sınav programlarında belirtilen zaman ve yerde sınava girmek zorundadır. Aksi halde sınavları geçersiz sayılır.
Olağanüstü şartların ve mücbir sebeplerin olması halinde, Senato kararıyla, sınavlar; dijital imkânlar ve uzaktan öğretim sistemiyle gerçekleştirilebilir.
Öğrencinin girme hakkı elde edemediği halde girdiği sınavın notu geçersiz sayılır.
Öğretim elemanı; ara sınav sonuçlarını sınav tarihinden itibaren üç hafta içinde, yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınav sonuçlarını ise yedi gün içinde ÖBS’ye girer ve onaylar.
Staj ve uygulama sonunda, sınav veya değerlendirme yapılması zorunludur. Staj ve uygulama sınavları ile değerlendirmenin nasıl yapılacağına ilgili birim kurulları karar verir.
Soru 15 – Sınavlara Girme Şartları Nelerdir?
Sınavlara girme şartları
Bir dersin ara sınavlarına girebilmek için; ders kaydını yaptırmış olmak ve ilgili öğretim elemanı tarafından dönem başında ilan edilen hususları yerine getirmiş olmak gerekir. Bu hususları yerine getirmeyen öğrenciler vizesiz olarak kalırlar.
Bir dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına girebilmek için; devam zorunluluğunu yerine getirmiş olmak, ara sınav ve/veya diğer faaliyetlerden oluşan ara sınav notuna sahip olmak ve vizesiz olmamak gerekir.
Bütünleme sınavına girebilmek için; yarıyıl/yıl sonu sınavına girme şartlarını yerine getirmiş ve sınava girmiş olmak gerekir.
Yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavlarına girme hakkı kazanamayan öğrenciler, ilgili öğretim elemanı tarafından, dönemin son haftası ÖBS’ye (Öğrenci Bilgi Sistemi) girilir.
Öğrenci tüm sınavlarda, öğrenci kimlik kartını yanında bulundurmak ve istenen diğer sınav gerekliliklerini yerine getirmek zorundadır.
Soru 16 – Sınavlara Giriş Hakkı Nasıl Olur? Sınav Programı Nasıl yapılır?
Sınav programı
Ara, yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavı programları, birim yönetim kurullarınca belirlenir ve sınav dönemi başlamadan en az bir hafta önce öğrencilere duyurulur. Duyurular, internet sayfasından ilan edilebileceği gibi öğrenci panolarında asılarak da duyurulabilir.
Ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl/yıl içi faaliyetler; ilgili öğretim elemanı tarafından, dönem başında ilan edilen oranlarda ara sınav notuna katılabilir.
Yarıyıl/yıl sonu sınavları:
a) Sınava girme şartlarını yerine getirmiş olan öğrenciler yarıyıl/yıl sonu sınavına girerler.
b) Ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl/yıl içi faaliyetler; ilgili öğretim elemanı tarafından, dönem başında ilan edilen oranlarda yarıyıl/yıl sonu sınav notuna katılabilir.
c) Yarıyıl/yıl sonu sınavları, derslerin bitiminden en az bir hafta sonra yapılır.
Bütünleme sınavları:
a) Yarıyıl/yıl sonu sınavına girme hakkını kazanıp da bu sınava mazeretli olarak girmeyen öğrencilerle, girip de başarısız olan öğrencilere uygulanan sınavlardır.
b) Ödev, proje, uygulama ve benzeri yarıyıl/yıl içi faaliyetler; ilgili öğretim elemanı tarafından, dönem başında ilan edilen oranlarda bütünleme sınav notuna katılabilir.
c) Bütünleme sınavları, yarıyıl/yıl sonu sınavlarından en az bir hafta sonra yapılır.
ç) Bütünleme sınavı sonucunda da başarılamayan dersler tekrarlanır.
Mazeret sınavları:
Haklı ve geçerli mazereti olup mazeretlerinin bitimini takiben beş işgünü içerisinde ilgili başkanlığa başvuran öğrenciler; ilgili birim yönetim kurulunca mazeretlerinin kabul edilmesi halinde; giremedikleri ara sınavlara, yarıyıl/yıl sonu sınavlarından önce ilgili birimin belirleyeceği tarihlerde girerler.
Yarıyıl/yıl sonu sınavlarına giremeyip de mazereti ilgili birim yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenciler, mazeret sınavı olarak bütünleme sınavına girerler.
Mazeret sınavına girmeyen öğrenciye yeni bir sınav hakkı verilmez.
Bütünleme sınavına girmeyen öğrenciye mazeret sınavı hakkı verilmez.
Her ne sebeple olursa olsun akademik takvim süresi dışında mazeret sınavı açılamaz.
Tek ders sınavları:
Mezuniyet için, öğretim planında öngörülen derslerden biri hariç tümünden başarılı olup tek dersi kalan öğrencilerin; ilgili tek dersi almış ve sınavına girme şartlarını sağlamış olmaları koşuluyla, bütünleme sınav sonuçlarının ilanını izleyen üç gün içinde ilgili başkanlığa başvurmaları gerekir.
Öğrenciler, bütünleme sınavlarının bitimini izleyen on beş gün içerisinde, birim yönetim kurulu kararıyla, aynı sınav döneminde bir defaya mahsus olmak üzere ve dersin açılıp açılmadığına bakılmaksızın her sınav döneminde tek ders sınavına alınırlar. Tek ders sınavındaki başarı durumu, sadece ilgili tek ders sınavında alınan ham not ile belirlenir.
Tek ders sınavından başarılı olamayanlar, ilgili mevzuatta belirlenen süreler içinde bu dersi tekrar ederler.
Soru 17 – Sınavlarım Nasıl Değerlendirilir? Notlandırma Nasıl Olur?
Sınav değerlendirme esasları
Ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavından alınan notun başarı notuna katkısı %60’tır.
Bir dersten başarı değerlendirmesine alınabilmek için;
Yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavlarından başarı notunun en az 50 olması zorunludur. Bu şartları sağlayamayanlar başarısız sayılarak değerlendirme dışı tutulurlar.
Harf notları ve katsayıları aşağıdaki şekildedir:
Başarı Notu Katsayı Puan
AA 4.00 88-100
BA 3.50 81-87
BB 3.00 74-80
CB 2.50 67-73
CC 2.00 60-66
DC 1.50 55-59
DD 1.00 50-54
FF 0.00 00-49
Genel akademik ortalamanın yüzlük sistemdeki puan karşılığı, YÖK tarafından ilan edilen dönüşüm tablosu esas alınarak yapılır. Arama motoruna “YÖK dönüşüm tablosu” anahtar kelimeleri yazılarak erişilebilir.
Geçer notlar; AA, BA, BB, CB, CC notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci, o dersi başarmış sayılır.
Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci, genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır. Yarıyıl/yıl sonu sınavında notu DC ve DD olanlar, isterlerse bütünleme sınavına girebilirler. Bu durumda, son alınan not olan bütünleme notu geçerli olur. Sınıf geçme sistemi uygulayan birimlerde koşullu geçme ile ilgili esaslar yönerge ile belirlenir.
Derslerin dönemlik esasa göre yürütüldüğü birimlerde (Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümümüz) genel not ortalaması üst üste iki yarıyıl 2.00’ın altında kalan öğrenci; önceki iki yarıyıla (bitirdiği yarıyıl ve bir önceki yarıyıla) ait DC ve DD (koşullu geçer) notu olan derslerini, yeni ders kaydı döneminde almak zorundadır. Tekrar edilen koşullu geçer derste son alınan not geçerlidir.
Not tanımlaması yapılmayan dersler ve uygulamalar için başarılı derslere G (geçer), başarısız derslere K (kalır) notu verilir.
Geçmez notlar; K ve FF notlarıdır.
DZ (devamsız) notu; derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. DZ notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür.
VZ (vizesiz); bir dersin yıl içi gerekliliklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir. VZ notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür.
M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve eşdeğerliği ilgili bölüm kurulunun önerisi üzerine ilgili birim kurulunca onaylanan dersler için verilen işarettir. M işareti verilen dersler ortalama hesaplamalarına katılmaz. Başarı notu alınarak muaf olunan dersler, ortalama hesaplamalarına katılır.
Soru 18 – Sınavlarda Kopya İşlemleri Nelerdir?
Sınavlarda Kopya İşlemleri
Geçerli özrü olmadan sınava katılmayan, ödev veya projesini/performans çalışmasını zamanında teslim etmeyen, sınavlarda kopya çeken, kopya çekilmesine yardım eden veya kopya çekmeye teşebbüs eden öğrenciye 0 (sıfır) puan/FF notu verilir ve durum başkanlığa yazılı olarak bildirilir. Bu konuda Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri saklıdır.
Sınavlarda kopya çeken, kopya çekilmesine yardım eden veya kopya çekmeye teşebbüs eden öğrenciler sınav salonundan çıkarılır. Durum görevlilerce bir tutanakla tespit edilir.
Soru 19 – Erasmus+ Hareketliliğine Kimler Katılabilir?
Öğrenim hareketliliğinden yararlanmak isteyen öğrencilerin üniversitemizde bir lisans, yüksek lisans veya doktora programına kayıtlı olmaları ve hareketliliğin gerçekleştirileceği akademik yılı içerisinde en az bir dönem tam zamanlı öğrenci (bir dönem için 30 AKTS yükümlülüğü bulunan öğrenci) durumunda olmaları gerekmektedir.
Başvuru yapabilmek için güncel genel akademik not ortalamasının (AGNO) lisans öğrencileri için en az 2.20/4.00 Lisansüstü öğrencileri (yüksek lisans, doktora) için ise en az 2.50/4.00 olması gerekmektedir.
Yıllık ders programı sebebiyle henüz transkripti oluşmamış birinci sınıf öğrencilerimiz için lise mezuniyet notunun en az 75/100 olması, ön lisanstan geçiş yapan ve henüz lisans kademesinde 2 transkripti oluşmamış öğrencilerimiz için ön lisans mezuniyet notunun en az 2.20/4.00 olması aranır. Yüksek lisans ve doktora düzeyinde ilk döneminde başvuran ve henüz transkripti oluşmamış öğrencilerimiz için bir önceki yükseköğretim kademesinde alınan mezuniyet notu dikkate alınır.
Yatay veya dikey geçişle başka bir yükseköğretim kurumundan geçiş yapmış ve henüz Üniversitemizde transkripti oluşmamış öğrencilerimiz için geldikleri kurumundan aldıkları son transkriptteki not ortalaması dikkate alınır.
Mezun olmuş öğrenciler, açıköğretim ve benzeri (uzaktan eğitim) programlarda öğrenim gören öğrenciler öğrenim hareketliliği gerçekleştiremezler.
Çift anadalda öğrenim gören öğrenciler sadece bir anadaldan hareketliliğe başvurabilirler.
Kayıt donduran öğrenciler, kayıt dondurdukları dönemde öğrenim hareketliliği gerçekleştiremezler. Bu ilanın başvuru tarihinde kayıt dondurmuş öğrenci durumunda iseler, başvuru yapabilirler.
Bir önceki dönemde kabul aldığı halde hareketliliği gerçekleştiremeyen öğrenciler, bir sonraki yıla devredilmek suretiyle doğrudan gönderilemezler. Hareketlilik ilanları belli bir süre içerisinde tamamlanması gereken hareketlilikler için geçerli olduğundan, daha önceki ilanlara başvurulması ve elemeyi geçme “kazanılmış hak” olarak değerlendirilemez. Bu durumda olan öğrencilerimizin yeni başvuru yapmaları gerekir.
Şartları taşıyan tüm öğrencilerimiz, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı veya başka ülkelerin vatandaşı olmalarına bakılmaksızın, başvurabilirler. Yabancı uyruklu öğrencilerimizin hareketlilikten faydalanmasında Erasmus+ Programı çerçevesinde herhangi bir kısıtlama yoktur
Şartları taşıyan her öğrencimiz aynı anda hem Erasmus+ Öğrenci Öğrenim Hareketliliğine hem Erasmus+ Staj Hareketliliğine başvurabilir. Bir hareketliliğe başvurmak diğerine başvurmaya engel değildir.
Erasmus+ öğrenci öğrenim hareketliliği için Fakülte/MYO/Enstitünün ilgili bölümü/anabilim dalı/öğretim programı ile misafir olunan üniversitedeki ilgili bölüm/anabilim dalı/öğretim programı arasında imzalanmış geçerli bir “İkili Anlaşma”nın olması şarttır.
Soru 20 – Hangi Üniversitelerle Erasmus+ İkili Anlaşmamız Mevcut?
İngilizce Mütercim ve Tercümanlık:
1. University of WSB in Poznan (Polonya)
2. Ovidius University of Constanta (Romanya)
3. Pedagogical University of Krakow (Polonya)
4. Higher Vocational School in Wloclawek (Polonya)
5. University of Silesia (Polonya)
Fransızca Mütercim ve Tercümanlık:
1. Ovidius University of Constanta (Romanya)
2. University of Rouen (Fransa)
3. University Dunarea de Jos of Galati (Romanya)
4. University of Silesia (Polonya)
5. West University of Timisoara (Romanya)
6. University of Lorraine (Fransa)
7. University of Lodz (Polonya)
Soru 21 – Erasmus+ Hareketliliğinde Süre Sınırı Var Mı?
Prensip olarak, bir öğrenci Erasmus+ öğrenim hareketliliği faaliyetinden, her bir öğrenim kademesi içinde (lisans: birinci kademe / yüksek lisans: ikinci kademe / doktora: üçüncü kademe) hibeli veya hibesiz toplamda 12 aya kadar faydalanabilir.
Aynı öğrenim kademesi içerisinde daha önce Erasmus öğrenci faaliyetlerinden (öğrenim hareketliliği ve/veya staj hareketliliği) yararlanmış olan bir öğrencinin başvuru yapmasında bir engel olmayıp yeni faaliyetle beraber faydalanacağı toplam süre, hibe verilmese dahi, 12 ayı geçemez. Bu durumdaki öğrencilerimizin başvuruda bulunmaları ve seçilmeleri halinde hareketlilik sürelerini bu süre sınırına göre planlaması gerekir.
Önceki bir öğrenim kademesinde Erasmus+ öğrenci hareketliliklerinden (staj hareketliliği ve/veya öğrenim hareketliliği) faydalanmış bir öğrenci, sonraki öğrenim kademesinde yine en fazla 12 ay Erasmus+ öğrenim hareketliliği faaliyeti gerçekleştirebilir. Örneğin, lisansta 12 ay boyunca Erasmus+ öğrenci hareketliliğine katıldıysanız, bir sonraki öğrenim kademesinde (yani yüksek lisansta) yine 12 aya kadar Erasmus+ öğrenci hareketliliğine katılabilirsiniz.
Prensip olarak, öncelik daha önce Erasmus hareketliliklerinden yararlanmamış olan öğrenciye verilir. Öncelik uygulaması, aynı öğrenim kademesi içerisinde daha önce Erasmus hareketliliklerinden faydalanmış öğrencilerin başvurmaları halinde kendilerine eksi puan verilmesi ile sağlanır.
Erasmus+ öğrenci öğrenim hareketliliği en az 2 ay, en fazla 12 ay olması gerekmektedir (mücbir sebeplerden doğmuş durumlar hariç). (Mücbir sebep, öğrencinin planlanan hareketliliği yerine getirmesine engel olan; tarafların hata veya ihmalinden kaynaklanmayan ve gösterilen tüm özen ve dikkate rağmen kaçınılmaz olan ve önceden tahmin edilemeyen, tarafların kontrolünün dışındaki istisnai herhangi bir durum veya olay anlamına gelir. Her bir durum/olay ayrı değerlendirilir.)
Hareketlilik süresinin kesintisiz gerçekleştirilmesi beklenir. Dönem araları (sömestr tatilleri) ve resmi tatiller, kesinti olarak kabul edilmez
Soru 22 – Erasmus+ Hareketliliğinde Zorunlu Ders Yükü Nedir?
Öğrencinin yeterli sayıda ECTS kredi yükü olması gerekmektedir. Hareketlilikten faydalanacak öğrencilerin, prensip olarak, diploma/derecelerinin gerektirdiği çalışmaları (ders, araştırma, laboratuar çalışması, pratik uygulama, tez vs.) yurt dışında yapmak üzere, ev sahibi yüksek öğretim kurumunda bir tam akademik yıl için 60 ECTS, bir dönem için 30 ECTS toplam krediye denk gelen bir öğrenim programını takip etmek üzere gönderilmeleri veya karma hareketlilik gerçekleştirmeleri gerekir. İstisnai durumlar ayrıca ele alınır. Hareketlilikten faydalanan öğrenciler için, takip edilen programda başarılı olunan kredilere tam akademik tanınma sağlanır; başarısız olunan krediler ise hareketlilik başlamadan önce belirlenmiş şekilde Üniversitemizde karşılık gösterilen ders/yükümlülük olarak tekrar edilir.
Soru 23 – Erasmus+ Staj Hareketliliğine Nasıl Katılabilirim? Şartlar Nelerdir?
Erasmus+ Staj Hareketliliğine ancak kendi imkanı ile staj yeri bulup başvuru evrakları ve niyet mektubunu (Letter of Intent) teslim eden Üniversitemiz öğrencileri başvurabilirler.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmaları ya da, Başka ülkelerin vatandaşı olmakla birlikte Üniversitemizde kayıtlı öğrenci olmaları gerekmektedir.
Staj yapılacak ekonomik sektör, Mütercim ve Tercümanlık Programı ile ilgili bir sektör olmalıdır.
Staja ev sahipliği yapacak kuruluşlar; işletmeler, eğitim merkezleri, araştırma merkezleri ve işletme tanımına uyan diğer kuruluşlar olabilir. Bu çerçevede, uygun bir işletmeden kastedilen büyüklükleri, yasal statüleri ve faaliyet gösterdikleri ekonomik sektör ne olursa olsun, özel veya kamuya ait her tür kurum/kuruluş ile sosyal ekonomi dahil her tür ekonomik faaliyette bulunan girişimdir.
Aşağıdaki kuruluşlar Erasmus+ staj faaliyeti için uygun değildir:
a. Avrupa Birliği kurumları ve AB ajansları
b. AB programlarını yürüten ve bu kapsamda hibe alan kuruluşlar
c. Misafir olunan ülkedeki ulusal diplomatik temsilciliklerimiz
Erasmus+ staj hareketliliğinden yararlanmak isteyen öğrenciler resmi olarak bir ön lisans, lisans, yüksek
lisans veya doktora programına kayıtlı olmak zorundadır.
Erasmus+ staj hareketliliği süresinin bir akademik yıl içerisinde ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora
için en az 2, en fazla 12 ay olması gerekmektedir. Belirtilen sürelerin altında veya fazla olması durumunda staj hareketliliği gerçekleştirilemez. En az 2 tam aydan daha az süre staj yaptıkları tespit edilen öğrencilerin Erasmus+ stajları kabul edilmeyecek olup yapılan ödemeler geri alınacaktır.
Bir öğrencinin aynı öğrenim kademesi içerisinde (lisans, yüksek lisans, doktora), varsa Hayat boyu Öğrenme Programı döneminde yapılan öğrenci hareketliliği süresi ile Erasmus+ döneminde yapılan öğrenci hareketliliği süreleri, toplamda 12 ayı geçemez. Hibe verilmese dahi aynı öğrenim kademesi içerisinde yapılan öğrenci hareketliliği faaliyetlerinin toplam süresinin 12 ayı geçmeyecek şekilde planlanması gerekir.
Erasmus+ staj öğrencisi olarak başvurabilmek için akademik not ortalamasının başvuru esnasında önlisans
ve lisans için en az 2.20/4.0, lisansüstü öğrenciler için ise 2.50/4.0 olması gerekmektedir.
Değerlendirmelerde; Genel Akademik Not Ortalamasının %50’si ile Yabancı Dil Puanının %50’si alınır. Bu
puanların ortalaması Erasmus+ Eleme Puanını oluşturur.
Soru 24 – Erasmus+ Öğrenim/Staj Hareketliliği Başvuru Süreci Nedir ve Değerlendirilmesi Nasıl Yapılır?
Erasmus+ Staj/Öğrenim Hareketliliği başvuruları Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler Başkanlığı tarafından çevrimiçi yapılmaktadır. Başvurular Başkanlığın Web sayfasında Duyurular kısmında ilan edilir.
Nihai değerlendirmede puanlama usulü geçerli olmaktadır. Puanlamada; transkriptte yer alan Genel Akademik Not Ortalamasının yüzlük karşılığının %50’si, yapılacak yabacı dil sınavından alınacak Yabancı Dil Puanının %50’si ve varsa ek değerlendirme kriterleri dikkate alınır.
Nihai değerlendirme neticesinde oluşacak listesinde her öğrenci kendi bölümünden başvuranlara göre puan sıralamasına tabi tutulur. Sıralamada Erasmus+ Puanı esas alınacak olup aynı bölümde eşit puanda bulunan adaylar olması ve kontenjanın yeterli olmaması durumunda, üst sınıfta bulunana öncelik verilir.
Yabancı Dil Sınavı:
Başvuru süresi bittikten sonra, ön değerlendirme neticesinde belgelerinde bir eksiklik veya şartları sağlamada sorunu olmayan öğrenciler liste halinde yayınlanacak ve başvuru formlarında seçtikleri yabancı dilden (İngilizce, Fransızca veya Almanca) sınava gireceklerdir. Sınav, Üniversitemiz Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından yapılacaktır. Başvurusu uygun bulunan bütün öğrencilerin (hem staj hem de öğrenim hareketliliği için) yabancı dil sınavına girmesi zorunludur. (Sınav örneği için: https://ydyo.kku.edu.tr/Idari/Duyuru/Index/17070)
Erasmus+ Başvuru Süreciyle ilgili daha ayrıntılı bilgiler için Anabilim dalınızın Erasmus+ koordinatörüyle ya da doğrudan Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler Başkanlığı’yla görüşebilirsiniz.
Erasmus koordinatörleri:
1. Arş. Gör. Abuzer Hamza KAYA (Fransızca Mütercim ve Tercümanlık ABD) abuzerhamzakaya@kku.edu.tr
2. Arş. Gör. Ahmet Sadrettin MADEN (İngilizce Mütercim ve Tercümanlık ABD) ahmet.s.maden@kku.edu.tr